Interkulturális ifjúsági projektben működött együtt a Skanzen egy amerikai szervezettel

Kontinenseken átívelő, interkulturális programban vett részt a szentendrei Skanzen, hogy a fiatalok kulturális identitását erősítse egy ifjúsági projekt keretén belül.
Szerző: Skanzen 2020. augusztus 28.

workplaylove_projekt.jpg

 

Minél inkább ismerik a gyerekek a családjuk történeteit, annál magasabb az önbecsülésük és annál jobban kezelik a stresszhatásokat - bizonyította be nemrég egy kutatás. Többek között ez motiválta az Outside The Lens fotóiskolát és a szentendrei Skanzent arra, hogy egy közös, WORK, PLAY, LOVE elnevezésű projektben különböző csoportokhoz tartozó fiatalokat saját gyökereik felfedezésére és dokumentálására ösztönözze.

 

Az Outside The Lens egy amerikai fotós szervezet, ami iskolán kívüli oktatással, nyári táborokkal, workshopokkal, pedagógus továbbképzésekkel próbálja elérni, hogy minél több fiatal elmesélje saját, illetve saját közösségének a történetét. Ezáltal pedig minél szélesebb csoportok - így például marginalizált közösségek, különböző etnikai származású közösségek vagy akár veszélyeztetett fiatalok - megjelenhessenek a kulturális örökség palettáján, elősegítve ezzel pozitív társadalmi folyamatokat. A fiatalok saját identitásának megerősítése, a sokféle kulturális örökség megőrzése, valamint digitális médiahasználatuk fejlesztése egyaránt célja volt az idén zajló projektnek is.

 

A program résztvevőit az USA-beli Kalifornia államból (San Diego városból), illetve Magyarországról toborozták. A projekt indoklása szerint mindkét államnak közös vonása, hogy kulturális örökségét és történelmét jelentősen meghatározza a kisebbségi kultúrák jelenléte és a generációs szakadékok megléte. A programba olyan közösségek fiatal tagjait próbálták meg bevonni, amelyeknél jelenleg fennáll a veszélye, hogy a közösség kulturális emlékezete megszakadhat. Így például a San Diegoban tevékenykedő iskola az Egyesült Államokban élő, de latin-amerikai gyökerekkel rendelkező fiatalokat vont be. A kulturális örökség megőrzésében élen járó Skanzen a projektben ez utóbbi területnek a szakmai felelőseként működött közre, míg az amerikai fotós szervezet a digitális médiahasználat oktatásában hozott tapasztalatait vethette be a fiatalok képzése során. 

 

A projekt a Work, Play, Love (Munka, játék, szerelem) témák köré épült, amiket a részvételi fotográfia és a vizuális történetmesélés eszközeivel dolgozhattak fel. A programban részt vevő San Diego-i és magyar fiatalok közös online workshopokban kaptak szakmai segítséget professzionális fotósoktól, videósoktól és más szakemberektől, akik ellátták őket az ehhez szükséges technikai ismeretekkel. Majd archív fotókat, régi tárgyakat gyűjthettek saját környezetükben, végül pedig fotóesszékben, saját narratívájukkal ellátva mutathatták be ezeket. Az őket érdeklő vagy saját közegüket érintő problémákat rögzíthették ily módon közvetlen környezetükben, “saját lencséjükön” keresztül.

 

Bár a 2020 februárjától augusztusáig futó projekttel egyidőben zajló járványügyi korlátozások kihívások elé állították a program gyakorlati megvalósítását, az internet adta lehetőségekkel sikeresen lezajlottak a virtuális workshopok, a fiatalok elkészítették saját munkáikat, az eredmény pedig - egy folyamatosan frissülő, közös online kiállítás - már most megtekinthető

  

A program kapcsán mindkét partner arra szeretné buzdítani a fiatalokat - és nem csak a projektben részt vevőket -, hogy a jövőben is nyitott szemmel járjanak, gyűjtsék saját környezetük, családjuk, közösségük kulturális értékeit és fordítsanak figyelmet ennek az örökségnek a megőrzésére, éppúgy, ahogy múzeumunk, a Skanzen teszi azt a népi örökség dokumentálásával és bemutatásával.

 

A projekt 6 kultúraközi projekt egyike kulturális örökség témában, melyet a World Learning támogatott a Communities Connecting Heritage nemzetközi programon keresztül.

 

 

workplaylove_logo.jpg

 

Skanzen amerikai projekt ifjúsági projekt kultúraközi együttműködés interkulturális program San Diego Kalifornia fotó videó Work Play Love


Kapcsolódó cikkek