Skanzen Vonat

Európa leghosszabb normál nyomtávú sínpályán közlekedik a Skanzen Vonat, melynek segítségével könnyedén megközelíthető valamennyi tájegység. Próbálja ki!
Szerző: 2015. szeptember 10.

 

Skanzen Vonat az alábbi napokon közlekedik

2016. április: minden pénteken, szombaton és vasárnap

2016. május 1-június 19. közötti időszakban: minden kedden, szerdán, csütörtökön, pénteke, szombaton, vasárnap

2016. június 23-augusztus 31. közötti időszakban: minden csütörtökön, pénteken, szombaton, vasárnap

2016. szeptember 1-október 30. közötti időszakban: minden pénteken, szombaton és vasárnap

Skanzen Vonat jegy

A Skanzen Vonatra jegy a Bejárati épületben a jegypénztáraknál és a vonat is megváltható 500Ft-ért. A vonatjegy egész napra érvényes.

Érdekességek a vonat mindennapjaiból
Egyszeri oda-vissza úttal 4,4 km-t tesz meg a vonat, ami nagyjából napi 35 km-t jelent. Részletesebb technikai adatok helyett egy meglepő apróság az emberi oldalról: egy oda-vissza út alatt kalauz kollégánknak összesen 17-szer kell fel-le szállnia, beleszámolva a megállókat, váltók átállítását és a sorompózásokat. Bátrabb olvasóinkra bízzuk a napi összesítést. Mi csak hálás szívvel gondolunk a kitartó, kedves, segítőkész, az utolsó járaton már picikét fáradtan mosolygó vonatvezetőre és kalauzra, akiknek vonat iránti gondoskodó szeretete, jókedve szinte már összeforrt a vonatról kialakult képpel.
skanzen_vonat_1.jpg
Skanzen Vonat és használata
A vonatot a Vasúttörténeti Park üzemelteti, biztosítva a korhű öltözékben dolgozó kiszolgáló személyzetet is, a masinisztát és a kalauzt. A legfeljebb 15 km/h sebességgel közlekedő motorkocsi mintegy fél óra alatt teszi meg az utat 80 utasával a vasútállomástól (ami egyben a múzeum új bejárati épülete és egyben látogató központja) a végállomásig (a Néprajzi Látványtárig), majd elindul vissza. Az út során két átjárót is érint, ahol megáll, míg a kalauz akkurátusan leereszti a sorompót, a vonat áthaladása után pedig visszaemeli.

A Skanzen Vonatra külön kell majd jegyet váltani, a klasszikus megjelenésű kéregjegy 500, illetve 600 forintba kerül majd, de nem csak egy utazásra jogosít. A megváltott jegy a nap folyamán tetszőleges számú alkalommal igénybe vehető, s ha a megváltás napján nem kerül sor az utazásra, az adott naptári évben később is felhasználható.  

Az újjászületett BCmot 422: a motorgarázstól a múzeumi pályáig
A Skanzen Vonatot műszaki, ipartörténeti szempontból Valkai Csaba, a szentesi Vasúttörténeti Alapítvány munkatársa, nyugdíjas szentesi vasutas és elkötelezett vonatrestaurátor mutatta be. Valkai csaknem teljesen egyedül építette újjá az 1932-ben gyártott, háromtengelyes motorkocsit a szentesi MÁV-fűtőházban.
skanzen_vonat_2.jpg
A Skanzen Vonat, egy Ganz-Jendrassik féle motorkocsi eredeti pályaszáma BCmot 422 volt, az 1924-es nagy fejlesztési hullámban tervezték, és 80 096 gyári számmal épült. Első útjának pontos dátuma sajnos nem ismeretes. Tudjuk azonban, hogy az 1960-as években Vésztőn volt állomásítva. 1989-ben ABymot-ból A-164-re átszámozva a békéscsabai Pályagazdálkodási Főnökség motorkocsija lett. Innen utazott át Szentesre 1998-ban, ahol Valkai Csaba közel egy évtizeden át őrizte, mígnem egy sikeres közbeszerzés után felújíthatta.

A restaurálás során a vonat egyes részleteit aprólékos munkával állította helyre a felújítást végző szakember. A másodosztályú ülések kárpitozása, a harmadosztályú fapadok, de a csomagtartók, a bádogból készült feliratok is mind-mind megegyeznek a harmincas években használtakkal. Annyiban persze a Skanzen Vonat minden ülőhelye első osztályú lett, hogy a felújítás révén a motorkocsi akadálymentes, kerekesszékkel és babakocsival is igénybe vehető.
Felhívjuk kedves Látogatóink figyelmét, hogy
- a vonat használata során ügyeljenek saját és utastársai épségére,
- a síneken tartózkodni tilos,
- a megadott menetrend az utasok számától függően változhat,
- a vonaton egy időben 3 babakocsi vagy 2 kerekesszék fér el,
- a vonat mindkét végállomásán (Vasútállomás, Harangláb) kötelező az utasoknak leszállni,
- a síneken történő átkeléshez használják a vasúti átjárókat,
- a vonat 15km/óra sebességgel közlekedik a területen.
skanzen_vonat_4.jpg
A sínek mentén fokozott figyelmet kérünk, különös tekintettel a gyerekekre!

Skanzen Vonat Skanzenvasút közlekedés motorkocsi régi vonat


Kapcsolódó cikkek